Noticia27/06/2022

La Taula del Tercer Sector: L’accés real als drets socials és la garantia d’una recuperació social justa i equitativa

Assegura que, en aquest moment d’emergència social, cal revalorar les polítiques socials i modernitzar i blindar els serveis socials.

La Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya -que aglutina i representa 3.000 entitats socials catalanes que lluiten contra la pobresa, l’exclusió i les desigualtats- ha tancat avui el 7è Congrés del Tercer Sector Social de Catalunya. Amb el lema ‘El repte de la reconstrucció social: noves respostes des del Tercer Sector Social’, aquest espai de debat i reflexió ha recollit propostes des de diferents àmbits que han de servir per plantejar solucions més innovadores i efectives als desafiaments socials, presents i futurs. Les entitats socials han elaborat un manifest de cloenda que recull les principals demandes i compromisos del tercer sector per fer front a les greus conseqüències socials derivades de la pandèmia, que a Catalunya ha abocat un milió de persones més a la pobresa i l’exclusió.

El document assegura que, en una societat cada cop més empobrida, calen canvis profunds en l’actual model socioeconòmic per posar 1 les persones al centre i prioritzar les cures, l’atenció i el benestar. Per a la Taula del Tercer Sector, és indispensable revalorar les polítiques socials i modernitzar i blindar els serveis socials, que defensa que són tan essencials com la sanitat i l’educació. En aquest sentit, reclama un compromís polític per enfortir-los a través d’una inversió pública adequada, que millori la qualitat en l’atenció i que dignifiqui les condicions laborals de les treballadores.

La Taula del Tercer Sector reivindica que l’únic camí per a una recuperació justa és garantir l’accés real als drets socials. Per això, exigeix a les administracions públiques que assegurin els drets fonamentals per a una vida digna i autònoma: habitatge, ocupació de qualitat i garantia d’ingressos mínims. També demana que es posin fi a les llargues llistes d’espera i a les nombroses barreres administratives, digitals i cognitives que impedeixen l’accés efectiu a aquests drets i insta a fer un canvi en el model d’atenció a la persona perquè s’adapti a les seves necessitats i impliqui la comunitat.

D’altra banda, les entitats socials es comprometen a treballar amb el Govern per codissenyar i codesenvolupar les polítiques públiques que han de transformar la societat a favor de la reconstrucció social, a actuar des de la gestió ètica com a valor fonamental de la seva acció social i aprofitar l’oportunitat de la transformació digital per ser més innovadores i millorar la capacitat de resposta. En paral·lel, però, reclamen un nou sistema de finançament que s’ajusti a la realitat del seu dia a dia i que aporti estabilitat i sostenibilitat.

També insten a la resta d’agents socioeconòmics a treballar conjuntament amb l’economia social i solidària per impulsar projectes transversals que ofereixin solucions efectives a la ciutadania que té més dificultats i demanen al Govern i als partits polítics que facin costat al tercer sector social i que reconeguin el valor de la seva feina i contribució a través de la Llei del Tercer Sector Social, que ja fust un parell de setmanes ha iniciat el tràmit parlamentari.

Consulta el manifest