Noticia29/03/2021

Càritas i Justícia i Pau ofereixen un webinar per promoure les propostes econòmiques del papa Francesc

“Una economia que exclou i que mata”

“L’Economia de Francesc: propostes per a un canvi radical del sistema econòmic, a debat” és el títol del webinar que van organitzar Càritas Diocesana de Girona i Justícia i Pau i que es va celebrar dimecres passat (24 de març). L’acte, 100% en línia, va comptar amb la participació d’Eduard Ibáñez, autor del llibre L’Economia de Francesc, Josep Vicenç, economista, i Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, a més d’un seguit d’intervencions destacades en el debat posterior.

Albert Quintana, des de Justícia i Pau Girona, va iniciar el webinar amb un record per a Mons. Óscar Romero, assassinat ara fa 41 anys a Hondures, i patró de Càritas, i va fer una introducció a la temàtica de l’acte, que no es va centrar tan sols en el llibre, sinó en les propostes econòmiques que promou el papa Francesc.

Eduard Ibáñez, autor del llibre, va recordar que el llibre s’emmarca en una col·lecció que pretén presentar d’una manera assequible per al gran públic el pensament cristià per reformular l’economia. Sobre el títol del llibre, Ibáñez va afirmar que l’economia de Francesc és una iniciativa que vol aplegar joves de tot el món interessats en l’economia perquè la repensin per fer-la més humana i superar el model actual, que és “una economia que exclou i que mata”. El títol, segons Ibáñez, fa referència a Sant Francesc d’Assís, el paradigma de l’economia de l’Evangeli, una economia basada en la fraternitat i com ens considerem universalment germans i com podem satisfer les necessitats de tothom. Ibáñez va reafirmar que parlar d’economia ha de ser un deure
per a l’Església, perquè el seu objectiu és il·luminar la vida a través del regne de Déu.

Josep Vicenç, economista, va citar Gandhi per iniciar la seva intervenció i recordar que hi ha recursos per a tothom, però no suficients per aquells que en volen sense fi. Va explicar que els governs “no juguen bé” l’economia i no defensen els interessos comuns i va recordar que les finances haurien de tenir la funció de recuperar el que va bé per al bé comú.

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, va convidar a llegir el llibre i va posar en valor les empreses d’inserció, com Ecosol, i va remarcar la importància del treball en xarxa entre les empreses socials, “perquè totes cerquen els mateixos objectius”, així com la responsabilitat social de la resta d’empreses i entitats. Finalment, va assegurar que “ens hem de preguntar qui es troba en la màxima fragilitat en cada moment i acompanyar precisament aquestes persones”.

Després de les aportacions inicials, el debat va incloure un seguit d’ intervencions per tal de destacar i concretar les diverses propostes, des de senyalar l’aportació responsable dels empresaris, a la responsabilitat social en l’economia i a l’educació ètica en tots els camps. També van posar de relleu la importància de l’habitatge per a una vida digna, la necessitat de reduir la nostra petjada ecològica, el paper del treball com a principal factor d’inserció i el plantejament d’una renda bàsica.