Noticia27/01/2023

Càritas acompanya prop de 85.000 persones a República Democràtica del Congo i Sudan del Sud en projectes d’ajuda humanitària

Conflictes armats, desastres climàtics i epidèmies sotmeten les comunitats d'aquests països a una constant violació dels seus drets

Els conflictes i la violència que sacsegen el Sudan del Sud i República Democràtica del Congo han portat que bona part de la seva població visqui en una permanent crisi humanitària. El canvi climàtic i la inseguretat alimentària han agreujat la situació provocant que el nombre de persones que s’han vist obligades a deixar les seves llars sigui cada vegada més gran. Tots dos països es preparen aquests dies per rebre la visita del Papa Francesc, el seu primer viatge internacional el 2023.

Càritas Espanyola està present en aquests territoris a través de diversos programes d’ajuda humanitària, que han aconseguit acompanyar prop de 85.000 persones en els dos últims anys. Gràcies a la col·laboració d’entitats diocesanes, administracions regionals i l’Agència de Cooperació Internacional, Càritas Espanyola ha aconseguit invertir més de 3 milions d’euros. Aquests fons han estat destinats sobretot al lliurament d’ aliments d’ emergència, suport a les famílies desplaçades, i projectes de promoció de la cohesió social i construcció de pau.

“Conflictes armats, lluites ètniques, pugna pel control dels recursos naturals, incidència d’epidèmies (xarampió, còlera, SIDA, Ébola, COVID) i de catàstrofes naturals (inundacions, sequeres, pluges torrencials, etc.) sotmeten les comunitats d’aquests països a una constant amenaça de violació dels seus drets”, explica Fátima Zidan de l’equip de Cooperació Internacional de Càritas Espanyola.

El segon país del món amb més refugiats

En el cas concret del Sudan del Sud, Càritas Espanyola porta donant suport a la Càritas del país des de la seva creació el 2011. Amb una inversió d’1.026.000 euros, ha finançat en els dos últims anys diferents iniciatives per sostenir els refugiats recentment retornats amb insums agrícoles, i sistemes d’aigua i sanejament.

A més, dóna suport a programes de construcció de pau, a causa de l’ important repunt dels conflictes i accions armades entre comunitats, sobretot motivats per qüestions econòmiques, amb una atenció específica a la prevenció de la violència de gènere, ja que les dones en contextos de crisi humanitària o conflicte enfronten majors riscos.

Un total de 48.000 persones s’han beneficiat de totes aquestes iniciatives en els últims dos anys. Sudan del Sud, el país més jove del món des de la declaració d’independència el 2011, segueix sumit en la violència. Malgrat els acords de pau del 2018, els esforços i l’optimisme s’han alternat amb episodis dramàtics relacionats amb la violència. El conflicte armat entre forces militars i paramilitars, els desastres climàtics continuats i els efectes socioeconòmics de la pandèmia de Covid-19 i de la guerra a Ucraïna han complicat en els últims dos anys les possibilitats de recuperació.

La combinació de tots aquests factors continua provocant l’ aprofundiment d’ una crisi humanitària permanent. El 2023 s’estima que 9,4 milions de persones (el 76% de la població total) necessitaran assistència humanitària d’algun tipus (4,9 milions són menors). D’aquest total, 6,31 milions es troben en inseguretat alimentària greu.

Després de Síria, Sudan del Sud és el segon país del món amb més nombre de refugiats i d’ells el 80% són dones i nens. Dos milions de persones s’han desplaçat dins del país i 2,3 milions l’han abandonat com a conseqüència del conflicte, la violència i l’absència de mitjans de vida.

Crisi humanitària complexa

La República Democràtica del Congo (RDC) continua vivint una de les crisis humanitàries més complexes del món. Els conflictes armats i les greus violacions dels drets humans (DDHH), inclosa la violència sexual i les greus violacions contra els nens, continuen empenyent milions de persones a buscar seguretat lluny de la seva llar. El 2022, hi ha hagut gairebé 6 milions de persones desplaçades a l’interior del país, la xifra més alta del continent africà.

Una gran majoria dels desplaçats són dones i nens. Durant la seva fugida, s’enfronten a riscos específics de protecció, com la violència sexual o el reclutament forçós a les mateixes localitats on es refugien.

Els constants enfrontaments armats agreugen la seguretat alimentària de milions de congolès. Segons dades de Nacions Unides, un de cada quatre pateix desnutrició aguda (6,4 milions de persones). Principalment es tracta de nens menors de 5 anys, una xifra que no ha disminuït en els últims 20 anys.

Davant aquesta situació, la resposta de Càritas Espanyola es troba alineada amb el Pla de Resposta humanitària internacional, centrat especialment en persones desplaçades, infància, víctimes de violència de gènere, mares i persones amb discapacitat.

Amb una inversió de més de 2 milions d’euros, Càritas Espanyola recolza accions humanitàries per cobrir les necessitats prioritàries, a través del repartiment d’articles essencials amb l’objectiu de reforçar la seguretat alimentària de les comunitats més vulnerables. També sosté projectes per acompanyar tant famílies desplaçades com famílies d’ acollida, reforçant la producció agrícola i les iniciatives de generació d’ ingressos des d’ un enfocament de gènere, la cohesió social i la construcció de pau.

En relació a la defensa dels DDHH, Càritas Espanyola sosté una xarxa de vigilància i alerta humanitària recolzant-se en estructures comunitàries i parroquials, que permet prevenir atacs armats, i denunciar oficialment violacions de DDHH. A més, fomenta la creació i enfortiment de Comitès Locals d’Organització Comunitària (CLOC), que informen i sensibilitzen la població sobre les violacions de DDHH freqüents en el seu entorn i en conflictes civils entre persones i grups. Amb totes aquestes accions, s’ha aconseguit ajudar més de 36.800 persones.