Noticia08/11/2022

VI Jornada Mundial dels Pobres: Francesc convida a «compartir el poc que tenim amb els qui no tenen res»

La Conferència Episcopal Espanyola i Càritas promouen la Jornada que enguany se celebra sota el lema "Jesucrist es va fer pobre per vosaltres"

Amb motiu de la celebració, el diumenge 13 de novembre, de la VI Jornada Mundial dels Pobres, la Conferència Episcopal Espanyola i Càritas sumen de nou els seus esforços per mobilitzar les comunitats cristianes i tota la societat en els objectius d’aquesta cita anual convocada pel papa Francesc.

La idea d’impulsar aquesta Jornada va sorgir el 13 de novembre de 2016, durant el tancament de l’Any de la Misericòrdia i quan a la Basílica de Sant Pere el Sant Pare celebrava el Jubileu dedicat a les persones marginades. En finalitzar l’homilia, i de manera espontània, Francisco va expressar un desig: «volgués que avui fos la Jornada dels Pobres».

En aquesta sisena edició, sota el lema “Jesucrist es va fer pobre per vosaltres”, Francisco llança una crida a la solidaritat enmig d’un món ferit per la violència i la guerra. Davant els milions de refugiats dels diferents conflictes a Orient Mitjà, Àfrica Central i ara Ucraïna, el Sant Pare convida a “compartir el poc que tenim amb els qui no tenen res, perquè cap pateixi”.

El patrimoni de seguretat i estabilitat assolit per alguns països gràcies a la iniciativa privada i a lleis que han donat suport al creixement econòmic pot ara, segons Francisco, “ser compartit amb aquells que s’han vist obligats a abandonar la seva llar i el seu país per salvar-se i sobreviure”. “Com a membres de la societat civil, mantinguem viu la crida als valors de llibertat, responsabilitat, fraternitat i solidaritat”, afegeix.

Un signe de l’amor

El papa recorda que la caritat “no és una obligació sinó un signe de l’amor, tal com ho ha testimoniat el mateix Jesús”. “La generositat cap als pobres troba la seva motivació més forta en l’elecció del Fill de Déu que va voler fer-se pobre Ell mateix”, assenyala.

Francisco subratlla que l'”experiència de debilitat i limitació que hem viscut en els últims anys i ara la tragèdia de la guerra” ens ha d’ensenyar que no estem al món per sobreviure, sinó perquè a tots se’ls permeti tenir una vida digna i feliç”. “El missatge de Jesús ens mostra el camí i ens fa descobrir que hi ha una pobresa que humilia i mata, i hi ha una altra pobresa, la seva, que ens allibera i ens fa felices”.

Per això, Francisco recorda en aquesta VI Jornada Mundial que cal “fer un esforç perquè a ningú li falti el necessari”. “No és l’activisme el que salva, sinó l’atenció sincera i generosa que permet acostar-se a un pobre com a un germà que tendeix la mà perquè jo em desperti del letargo en el qual he caigut”.

Per tal d’animar la celebració d’aquesta Jornada, la CEE i Càritas han preparat diversos materials, que estan disponibles en un espai digital creat ad hoc, per a la seva utilització per part de totes les Diòcesis, parròquies, comunitats, moviments, associacions i institucions de l’Església.

Aquesta convocatòria és una nova oportunitat per reflexionar sobre com donar una resposta adequada que porti alleujament i pau a tantes persones, deixades a mercè de la incertesa i la precarietat. Amb aquest objectiu, els promotors de la Jornada proposen com a gest “concretar en un manifest o credo com podem fer-nos pobres en comunitat per portar vida en abundància a d’altres”.

Com s’explica en els materials d’animació de la Jornada, la resposta al lema d’aquesta edició -“Jesucrist es va fer pobra per vostès”- implica:

Dona una resposta personal i comunitària, ja que «mentre més creix el sentit de comunitat i de comunió com a estil de vida, majorment es desenvolupa la solidaritat».
Ser comunitat de vida i de béns, en la qual «l’amor recíproc ens fa portar les càrregues els uns dels altres perquè ningú quedi abandonat o exclòs», compartint el que tenim amb els que no tenen res, però acollint, alhora, el que ens puguin aportar: la seva feina, el seu pensament, la seva forma de fer i d’entendre la vida.
Ser comunitat d’acció perquè “la preocupació pels pobres i per la justícia social” és “un compromís que ens afecta a tots” i, per tant, “ningú pot sentir-se exceptuat”.