Noticia15/12/2022

La inflació obliga a 9 de cada 10 famílies ateses per Càritas Barcelona a reduir la despesa en alimentació

La cap d’anàlisi social i incidència de Càritas Diocesana de Barcelona, Miriam Feu, ha estat l’encarregada de presentar les principals conclusions. Així, prop de 4.000 llars ateses no poden pagar les despeses de l’habitatge (lloguer o relloguer) o subministraments (aigua, llum i gas), i 4 de cada 10 han canviat de domicili per qüestions econòmiques. Així mateix, el 55% no pot mantenir l’habitatge a una temperatura adequada.

A més a més, 7.000 llars (9 de cada 10) s’han vist obligades a reduir les despeses en alimentació per manca d’ingressos. “Aquesta situació té un impacte directe en la salut de les famílies, ja que un 65% de les persones han deixat de comprar aliments frescos per la pujada de preus”, ha advertit Feu. A més, la responsable d’anàlisi social de Càritas Barcelona ha recordat que aquesta situació agreuja la pobresa dels infants i adolescents, i que més de 5.000 famílies han renunciat a les activitats d’oci i lleure durant els darrers mesos. “Els pares i les mares entrevistats voldrien que els seu fills participessin en activitats extraescolars, fer una sortida de cap de setmana o celebrar un dinar en companyia dels qui més estimen. Malauradament, gairebé el 70% no s’ho poden permetre”, ha dit Feu.

En aquest context, Càritas Barcelona s’ha vist obligada a augmentar les ajudes econòmiques directes. “Tancarem l’any 2022 amb 2,5 milions d’euros en ajudes econòmiques a les famílies (un 13% més que l’any 2021), principalment per cobrir la despesa en aliments (augment del 36%, passant de 617000€ l’any 2021 a 841000 € l’any 2022) i pagar habitacions de relloguer (augment del 28%, passant de 860000€ l’any 2021 a 1,1 milions d’euros l’any 2022). Aquest any superarem el milió d’euros en ajudes de relloguer, una xifra rècord només superada en els pitjors moments de la pandèmia”, ha alertat Feu. Així mateix, Càritas també ha estimat que tancarà l’any atenent a més de 21400 persones, un 2% més que l’any 2021.

Al seu torn, el director de Càritas Diocesana de Barcelona, Salvador Busquets, ha recordat que 1 de cada 3 persones de la diòcesi de Barcelona (885.000 persones) es troben en situació d’exclusió social, i que 74.000 llars a Catalunya sobreviuen sense cap ingrés, segons el darrer informe FOESSA. “Les polítiques per superar les crisis no s’han fet pensant en els més pobres. Constatem que les desigualtats s’han convertit en un fenomen estructural creixent, i que les persones amb menys recursos no s’han recuperat dels estralls de la crisi de 2008, de la COVID-19 i ara de la inflació”, ha advertit.

Busquets ha demanat disposar de 3 instruments bàsics per fer front a les crisis: una política d’habitatge, d’ingressos mínims i de suport a les famílies amb infants i adolescents. Ha remarcat que “la fusta no combustiona de manera espontània, sinó que ho fa quan s’acumulen restes al sotabosc i no s’inverteix en manteniment i neteja”, en analogia a la manca de polítiques socials efectives que previnguin a la societat de la pobresa. Per aquest motiu, el director de Càritas ha demanat un augment del parc d’habitatge social, i aprovar durant el 2023 la proposició de llei de mesures urgents per a erradicar el sensellarisme. Així mateix, també ha demanat polítiques d’ingressos mínims (RGC i IMV) que siguin complementàries amb les rendes del treball, i que comptin amb un complement econòmic que pugui destinar-se a les despeses d’habitatge. Com a darrera proposta, ha fet èmfasi en la necessitat de protecció de les famílies amb infants i adolescents, demanant una prestació universal per a la criança i un major accés gratuït a les activitats extraescolars i de lleure.

El director de Càritas no ha volgut finalitzar la seva intervenció sense explicar que la inflació està  tenint un impacte en els comptes de l’entitat, i que el cost dels subministraments (aigua, llum i gas) de projectes propis (pisos, espais familiars i d’infància o punts d’orientació i atenció laboral) han augmentat un 50%, superant els 400.000€. “Sabem que aquesta crisi ens afecta a tots en major o menor mesura, però ara és més necessari que mai continuar comptant amb el suport econòmic de tantes i tantes persones que confien en la feina de Càritas”, ha conclòs Busquets.

Per tancar la Roda de Premsa, el Bisbe Auxiliar de l’Arquebisbat de Barcelona, Mons. Javier Vilanova, ha volgut fer referència a la campanya de Nadal de Càritas, que porta per títol “Només l’amor ho il·lumina tot”. Vilanova ha demanat a la societat que visqui un Nadal diferent, on no només s’omplin les cases de llums, rialles i trobades de familiars o amics, sinó també d’humanitat. “4 de cada 10 famílies ateses per Càritas diuen que la seva situació durant el 2023 serà pitjor que l’actual. Malgrat això, 6 de cada 10 encara tenen esperança en el futur. Des de Càritas demanem a la societat que comparteixi aquest missatge d’esperança i solidaritat. Si cadascú de nosaltres fa un gest, per petit que sigui, en favor de les persones més vulnerables, podrem aconseguir una societat més càlida i fraterna”, ha conclòs, tot desitjant un Bon Nadal i un millor any 2023.