Entitats socials reclamen una reforma de més abast del Reglament d’Estrangeria per evitar situacions d’irregularitat
Malgrat els avenços, hi ha un ampli marge de millora per garantir els drets de les persones migrants i acabar amb situacions d'exclusió i desprotecció
El Reglament de la Llei Orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, que en aquests moments està en procés de reforma, és un instrument clau en la política migratòria i eina fonamental per promoure la inclusió de la població migrant a Espanya.
L’aliança formada per sis organitzacions especialitzades en l’acompanyament social i jurídic de persones migrants i refugiades (Andalusia Acull, Càritas, CEAR, CONVIU Fundació Cepaim, Xarxa Acull i Servei Jesuïta a Migrants) valoren positivament algunes de les reformes proposades pel Govern, reconeixent que s’han incorporat aportacions clau compartides per les entitats socials, com ara la reducció del període de residència prèvia per obtenir la regularització o la simplificació dels procediments d’arrelament . Tot i això, consideren que encara hi ha un ampli marge de millora.
Per a això, aquestes sis organitzacions han presentat una bateria de propostes dirigides a garantir vies d’entrada segures i regulars que evitin la irregularitat administrativa, com ara la concessió de visats, la flexibilització de la figura de la reagrupació familiar per procurar el dret a la vida en família de les persones migrants i la rebaixa dels períodes de residència exigits per sol·licitar les autoritzacions de residència i treball com a única via per a evitar situacions d’ exclusió i desprotecció.
També s’ incorporen propostes relatives a la pròpia tramitació de les autoritzacions, que en l’ actualitat representa la primera barrera amb la qual es troben les persones migrants per poder regularitzar la seva situació. Es proposa reforçar les vies presencials de presentació de sol·licituds d’expedients d’estrangeria, amb mesures com la creació de punts d’informació, acompanyament i orientació a les persones, per tal de reduir l’elevada bretxa digital que s’adverteix en l’accés a l’administració d’estrangeria, la traducció de la documentació als idiomes més habituals o l’ús d’intèrprets.
A més, s’insisteix en la necessitat de protegir l’accés a la justícia i a la denúncia segura per a les persones en situació administrativa irregular que són víctimes de delicte, de manera que la condició de víctima cli sobre l’estatut de residència, i puguin evitar-se situacions de gran desprotecció, expulsió, infradenúncia i impunitat del denunciat/infractor.
La normativa d’ estrangeria ha de garantir que no hi hagi nens i nenes en situació irregular i per això es requereix continuar aprofundint en els instruments de protecció i reconeixement de drets de les nenes i infants migrants, acompanyats o no per les seves famílies. En aquest sentit, s’ han d’ incorporar propostes més àmplies que les del text presentat quant a l’ autorització de residència legal per a menors que han nascut a Espanya o l’ adaptació del sistema de determinació de l’ edat a la normativa internacional, entre d’ altres.
Les sis organitzacions signants consideren necessari continuar avançant en la modificació del Reglament d’ Estrangeria de forma dialogada i participada per desenvolupar una política migratòria que no només posi el focus en les necessitats del mercat laboral espanyol, sinó que s’ abordi tots els obstacles normatius i estructurals que impedeixen a la població migrant la seva plena participació en la societat espanyola en igualtat de drets.