Noticia28/11/2023

Càritas va acompanyar 3.700 dones víctimes de violència masclista l’any passat

Adverteix que els processos de recuperació són cada vegada més llargs a causa de les greus seqüeles en la salut física i mental.

Càritas porta molts anys acompanyant dones víctimes de tota mena de violències. El 2022, la nostra xarxa diocesana va acompanyar a través de diferents programes especialitzats a tot el territori un total de 3.700 dones en situacions de violència masclista. D’aquest total, 626 eren víctimes de violència de gènere en l’àmbit de la parella, 10 patien un altre tipus de violències, mentre que les 3.064 restants es trobaven en contextos de prostitució. D’aquestes, 892 eren víctimes d’explotació sexual, mentre que 258 presentaven algun indici de tracta.

Durant els processos d’acompanyament, Càritas ha detectat que els temps de recuperació són cada vegada més llargs. Una de les causes d’ aquesta situació és les greus dificultats de l’ accés a l’ habitatge. “A les greus seqüeles en la seva salut física i mental, s’hi suma l’escassetat d’habitatge social i els preus desorbitats de lloguer, tant de pisos com habitacions, fa cada vegada més impossible que les dones que es troben al circuit de recuperació puguin fer el salt a una vida lliure i autònoma”, explica Noelia de Pablo,  responsable del programa de dona, prostitució i tracta de Càritas Espanyola.

Aquesta lentitud dels processos, té al seu torn incidència en els projectes, ja que en ser més difícil la mobilitat, hi ha un col·lapse del sistema, la qual cosa comporta una major desprotecció i acompanyament.

Segons les últimes dades publicades per Càritas, amb motiu del Dia de Persones sense Llar, dues de cada deu persones en situació de sensellarisme -ateses el 2022- eren dones. “Aquesta realitat va en augment any rere any. És important que tots prenguem consciència sobre les experiències de violència i abús físic i emocional que viuen en moltes ocasions aquestes dones tant en la infància i/o en l’edat adulta amb els traumes emocionals associats que aquestes ferides causen en elles i en els seus fills”, va indicar Noelia de Pablo.

A través dels seus projectes i programes, la xarxa de Càritas adverteix a més sobre les enormes desigualtats i elevada dependència econòmica que pateixen les dones, sobretot les més grans. “Aquestes situacions es reflecteixen, per exemple, en les pensions de viduïtat i les pensions no contributives que afecten en la seva majoria les dones en edats més avançades, qüestió íntimament relacionada amb la històrica desigualtat en l’accés a l’ocupació i la inexistència d’un sistema de cures”, subratlla Noelia de Pablo.

Càritas també detecta situacions de gran vulnerabilitat entre les dones víctimes de violència masclista, sobretot per la falta de xarxes de suport i d’autonomia econòmica per comptar amb treballs precaris i la necessitat de conciliació per la cura de menors.

Compromís social i polític

Amb motiu del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, el pròxim, 25 de novembre, Càritas s’uneix a la crida del Papa Francesc d’acabar amb la violència contra la dona. “Quanta violència contra les dones. N’hi ha prou. Ferir una dona és ultratjar Déu, que va prendre la humanitat d’una dona”, va assegurar el Sant Pare durant la seva homilia en la Solemnitat de la Mare de Déu, l’1 de gener de 2022.

Càritas a més insta que les Administracions públiques, responsables polítics, agents econòmics i socials, la comunitat cristiana i la societat en el seu conjunt prenguin consciència d’aquesta lacra social.

Per això, en les seves propostes polítiques presentades al juny als partits polítics urgeix la “protecció efectiva de les víctimes de violència masclista”. A través d’aquest document, Càritas recomana ampliar el concepte de violència de gènere -previst en la Llei Orgànica 1/2004 de 28 de desembre- a totes les formes de violència masclista. A més, demana unificar a nivell estatal els criteris i flexibilitzar els procediments d’ acreditació de la condició de víctima per garantir així l’ accés efectiu a drets de totes les dones que pateixen violència masclista en qualsevol àmbit de la seva vida amb independència del territori i de la seva situació administrativa.

“La normativa estatal contempla un concepte restrictiu de violència masclista el que limita el seu àmbit d’ aplicació i protecció. A nivell autonòmic, a més existeix diversitat en relació amb el concepte i el procés d’acreditació de la condició de víctima el que provoca diferències en funció del territori en l’accés a drets (habitatge, ocupació …), mesures de protecció o a prestacions socials”, assegura Raquel Benito de l’equip d’Incidència Política de Càritas Espanyola.