Noticia18/05/2023

Càritas Internationalis actualitza els seus òrgans directius per «construir nous camins de fraternitat»

La 22a Assemblea General celebrada a Roma elegeix l'arquebisbe japonès Kikuchi i l'escocès Alistair Dutton com a president i secretari general.

Al voltant de 400 delegats en representació de les 162 Càritas nacionals que treballen a 200 països i territoris de tot el món han participat en la 22a Assemblea General de Càritas Internationalis, celebrada a Roma de l’11 al 16 de maig sota el lema “Construint Nous Camins de Fraternitat”, inspirat en l’encíclica Fratelli Tutti.

En representació de Càritas Espanyola, van assistir a totes les sessions el president, delegat episcopal i secretària general, Manuel Bretón, Vicente Martín i Natalia Peiro, respectivament. Al costat d’ells va viatjar també a Roma per participar en l’Assemblea Clara Sánchez, membre de l’Equip de Desenvolupament Organitzatiu.

Aquesta cita revestia especial transcendència després de la decisió, el passat 22 de novembre, del Papa Francesc de rellevar —després d’una avaluació encarregada pel Dicasteri per al Desenvolupament Humà Integral relativa a l’ambient de treball en el Secretariat General de Càritas Internationalis—, a la cúpula directiva de l’organització i nomenar un comissari extraordinari, amb la finalitat de millorar la seua gestió de normes i procediments ,  i, alhora, de preparar-lo per a les eleccions que se celebraran durant la propera assemblea general.

Nova cúpula directiva

Un dels punts destacats de l’ agenda d’ aquesta Assemblea ha estat, precisament, l’ elecció dels integrants dels òrgans directius. En les sessions estatutàries del dissabte 13 de maig, els delegats van escollir l’arquebisbe Tarcisius Isao Kikuchi SVD (Missioners del Verb Diví) com a nou president de Càritas Internationalis, que estarà al capdavant de la Confederació durant els pròxims quatre anys. Kikuchi, arquebisbe de Tòquio, és president de la Conferència de Bisbes Catòlics del Japó i secretari general de la Federació de Conferències Episcopals d’Àsia (FABC).

Aquell mateix dia, la Confederació també va escollir els 23 membres del seu Consell Representatiu (RepCo), que inclou 8 dones. És la primera vegada en la història de Càritas Internationalis que aquest òrgan compta amb més del 30% de representació femenina.

La designació dels altres integrants de la cúpula directiva va tenir lloc el dilluns 15 de maig a la tarda, amb l’elecció del director de Càritas Escòcia, Alistair Dutton, com a secretari general de Càritas Internationalis; de Kirsty Robertson, directora executiva de Càritas Austràlia, com a vicepresidenta; i de Patrick Debucquois, secretari general de Càritas Bèlgica, com a tresorer.

Servir i defensar els pobres

“Càritas ha d’estar en primera línia per acollir, acompanyar, servir i defensar els pobres i vulnerables. Aquesta missió ha de ser recolzada i ser el centre d’atenció dels membres de la Confederació, i m’agradaria ser jo, juntament amb el secretari general, qui lideri tota l’organització per complir aquesta important missió de l’Església. Estem tots convidats a caminar junts”, va dir el nou president Kikuchi en les seves primeres paraules a l’Assemblea després de la seva elecció.

Alistair Dutton, per la seva banda, va assenyalar que “servir Càritas durant les últimes tres dècades ha estat un gran privilegi per a mi. Càritas ha estat la meva llar, la meva família i la meva vocació. Prometo escoltar amb humilitat, reflexionar i estendre ponts. Prometo utilitzar el poder de convocatòria del secretari general per impulsar junts l’avanç de la Confederació”.

Kikuchi, vinculat a Càritas des de 1995

Monsenyor Tarcisius Isao Kikuchi ha estat estretament vinculat a Càritas, en diferents llocs i responsabilitats, des del 1995, quan va començar com a voluntari al camp de refugiats de Bukavu, llavors Zaire. Va ser director executiu de Càritas Japó de 1999 a 2004 i president de la mateixa des de 2007 a 2022. També va presidir Càritas Àsia entre 2011 i 2019, membre del Comitè Executiu de Càritas Internationalis de 1999 a 2004 i membre del Consell de Representants de 2011 a 2019.

Alistair Dutton, àmplia trajectòria a Càritas

Dutton, que actualment és director executiu de SCIAF (Càritas Escòcia), compta amb més de 25 anys d’experiència en l’àmbit humanitari, on ha dirigit projectes a més de 70 països. Va treballar per primera vegada amb Càritas el 1996, on exerciria, entre el 2009 i el 2014, el càrrec de director humanitari de Càritas Internationalis.

En les últimes dècades, les seves responsabilitats dins de Càritas, segons les seves pròpies paraules, “m’han portat per tot el món: des de la guerra a Kosovo, Darfur, Irak, Liberia i Síria; als tsunamis a Àsia, els terratrèmols a Haití, Índia, Indonèsia i Xile; els conflictes nascuts de la codicia i l’explotació de la riquesa a l’Àfrica; les onades de desplaçats a Orient Mitjà; i la devastació causada per l’emergència climàtica i les condicions meteorològiques extremes: ciclons i inundacions al Pakistan, Myanmar, Índia i Bangladesh; crisis alimentàries a tants països de l’Àfrica, des del Sahel a Somàlia, des del Sudan a Zimbàbue; o l’aterradora realitat de l’enfonsament dels Estats insulars al Pacífic”.

Audiència amb el Papa Francesc

El programa de l’Assemblea va començar, l’11 de maig, amb una audiència privada del Papa a tots els participants.

En el seu discurs, el Sant Pare va destacar que Càritas Internationalis “va ser pensada i volguda per donar expressió a la comunió eclesial, a l’àgape intraeclesial, per ser un mitjà i una manifestació d’aquests, mitjançant entre l’Església universal i les Esglésies particulars, sostenint el compromís de tot el Poble de Déu en l’exercici de la caritat”.

En aquesta línia, el Papa va compartir tres consells. El primer, “cooperar en la sembra de l’Església universal, anunciant l’Evangeli amb les bones obres” i va advertir que “no es tracta només de posar en marxa projectes i estratègies que resultin victorioses, que persegueixin l’eficàcia, sinó saber-se dins d’un procés constant i continu de conversió missionera”.

En segon lloc, Francisco va recordar la crida a “acompanyar les Esglésies locals en la realització del seu compromís actiu amb la caritat pastoral”, per la qual cosa va suggerir cuidar “la formació de personal competent, capaç de portar el missatge de l’Església a la vida política i social”.

Finalment, el tercer consell del Papa Francesc va ser la unitat: “La seva confederació està feta de moltes identitats. Visquin aquesta diversitat com una riquesa, la pluralitat com un recurs” i va demanar “competeixin a estimar-se recíprocament, deixant que els conflictes portin al debat, al creixement, i no a la divisió”. “Qui treballa per a Càritas està cridat a donar testimoni d’aquest amor davant del món. Siguin deixebles missioners, ¡segueixin les empremtes de Crist!”, va convidar el Sant Pare.

Cardenal Czerny: Càritas expressa l’amor que neix del cor de l’Església

Per la seva banda, el Prefecte del Dicasteri per al Servei del Desenvolupament Humà Integral, cardenal Michael Czerny, va presidir aquella mateixa tarda una Eucarística a la Basílica de Sant Pere i qui en la seva homilia va posar el focus en algunes de les idees claus del discurs de Francisco i va recordar que Càritas Internationalis va ser concebuda, fa més de 70 anys,  “per expressar l’amor que neix del cor de l’Església” i va afegir que “de l’Església brolla el servei que Càritas ofereix especialment als més necessitats”.

Al costat d’aquesta exhortació, durant la sessió oberta de l’Assemblea del divendres 12 de maig, Czerny va llançar una crida a la unitat per avançar junts: “Que tots els camins que segueixin promoguin la reconciliació, deixant enrere les tensions i les desavinences del passat, que ens roben l’alegria de l’Evangeli”. Va convidar, a més, a realitzar “junts els millors itineraris, per seguir servint com a ‘braç amorós’ de l’Església, i que la fe, l’esperança i l’amor els inundin i impreguin el seu servei”.

Temes estatutaris i estratègies 2024-2030

El programa de l’Assemblea va incloure diverses intervencions, com les del secretari per a les Relacions dels Estats del Vaticà, monsenyor Paul Richard Gallagher; el secretari general del Sínode per als Bisbes, el cardenal Mario Grech; i l’anterior president de Càritas Internationalis, cardenal Tagle, entre d’altres.

Durant la trobada, els delegats de Càritas van reflexionar sobre els tres eixos en què la Confederació està cridada a avançar per millorar la missió de servei als pobres i als més vulnerables a l’Església: cooperació fraterna, sinodalitat i regionalització.

Al costat d’això, es van presentar a la Plenària diversos temes com el procés i la formulació dels nous Estatuts, l’Informe quadriennal (2019-2023), el treball desenvolupat per l’Administració Temporal, una visió general de les 5 orientacions que conformen el Marc Estratègic 2019-2023, així com una anàlisi general del marc financer (2019-2013).

Els participants en l’Assemblea van aprovar, a més, en sengles sessions estatutàries el nou Marc Estratègic 2024-2030 per a la Confederació Càritas –estructurat al voltant dels valors de l’administració, la subsidiarietat, la dignitat de la persona humana i la solidaritat— i el Marc Financer (2024-2027). Una innovació significativa d’ aquest darrer és la introducció d’ un nou sistema de taxes estatutàries per a les Organitzacions membre, per tal de donar suport als membres fràgils i empoderar les regions amb assignacions de recursos addicionals.