Noticia06/02/2020

Càritas Barcelona mostra la realitat que no es veu

(Càritas Diocesana de Barcelona, 30 de gener de 2020)

“FOESSA és la nostra consciència, és la veu que ens diu que les coses no van bé”. Així va començar la seva intervenció, dijous passat, el cardenal Joan Josep Omella, arquebisbe de Barcelona i president de Càritas Diocesana de Barcelona. Omella va ser l’encarregat de donar la benvinguda als 200 assistents de la jornada FOESSA “La realitat que no veus”, afirmant que l’informe FOESSA és una eina per desvelar la realitat. Omella va recordar que no es pot viure d’esquena a la realitat, i que hi ha un perill real de caure en la globalització de la indiferència.

Per la seva banda, Sònia Fuertes, comissionada d’Acció Social de l’Ajuntament de Barcelona, va fer una crida a treballar conjuntament per canviar una realitat que no és justa i que no agrada, però sense oblidar que els principals interpel·lats en aquesta tasca són les administracions públiques.

Finalment, Francesc Iglesies, secretari d’Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya va recordar que la recuperació encara no ha arribat a les persones més vulnerables de la societat, i que factors com la feina ja no són suficients per sortir de la pobresa.

Seguidament, Raül Flores, cap d’estudis de Cáritas Espanyola i secretari tècnic de la Fundación FOESSA va ser el responsable de desgranar les principals idees de l’informe FOESSA.

Seguidament Miriam Feu, cap d’anàlisi social i incidència de Càritas Diocesana de Barcelona va voler exposar algunes de les dades que presenta l’arxidiòcesi de Barcelona, tot recordant que 1 de cada 4 persones (646.000 persones) es troba en situació d’exclusió social.

Tot seguit, el periodista i director de Betevé Sergi Vicente va ser l’encarregat de moderar una taula rodona on van participar diversos autors de l’informe FOESSA.

Per cloure la jornada, el director de Càritas Diocesana de Barcelona, Salvador Busquets, va afirmar que Càritas vol posicionar-se al costat de les persones més vulnerables, posant-se a la seva pell, entenent què estan vivint i coneixent què esperen del seu futur immediat. Busquets va explicar el sentit del nou observatori de la realitat social de Càritas Barcelona, indicant que és una eina on trobar indicadors interactius de l’Informe Foessa, així com dades de Barcelona, Catalunya i Espanya relacionades amb la precarietat laboral i l’exclusió residencial, entre d’altres. I va finalitzar dient que cal la complicitat de tots els actors per desvelar la realitat, i va agrair al món acadèmic la seva col·laboració per fer-ho possible.