Nota de prensa20/05/2020

Càritas reafirma la crida de Laudato si’ per «escoltar el clam dels pobres i de la terra»

Participa en les accions programes a tot el món dins de la «Setmana Laudato Si '»

En el 5è aniversari de l’encíclica Laudato Si de papa Francisco sobre la cura de la casa comuna, publicada el 18 de juny de 2015, i el marc de la “Setmana Laudato Si’” convocada a tot el món per l’Església, Càritas reafirma el seu compromís per “escoltar el clam dels pobres i el clam de la terra” que es llança en la mateixa i a les que ens convoca el mateix Pontífex en aquest VIDEO.

En la seva encíclica, Francisco crida a l’Església, als responsables de la presa de decisions ia totes les persones de bona voluntat a reconèixer la urgència del nostre repte mediambiental, ia recordar que les zones més pobres del món són particularment vulnerables a la degradació ambiental i les seves poblacions són les més afectades pels seus efectes. Un repte que no ha deixat d’engrandir a nivell global des de la seva publicació.

Estils de vida sobris i canvi d’hàbits

Davant l’envergadura del desafiament de la sostenibilitat, Càritas insta a prendre consciència d’alguns dels majors problemes socials i mediambientals a què ens enfrontem -la contaminació generalitzada, el canvi climàtic, la migració, la inseguretat alimentària, la pobresa i la desigualtat, i l’excessiva dependència dels canvis tecnològics- per trobar solucions eficaces i urgents.

El progrés cap a una vida sostenible a la Terra per a tots i cada un de nosaltres requereix estils de vida sobris, juntament amb un canvi de comportaments tant individuals com col·lectius i una radical transformació de les estructures a gran escala. La tasca de tota la xarxa internacional de Càritas en molts països i comunitats locals de tot el món donen testimoni que és possible impulsar canvis positius a escala micro.

Els sistemes i comportaments que fins ara hem manejat i amb els que hem viscut estan fallant tant al planeta com als més pobres. Càritas creu que, si treballem junts i a l’uníson per cuidar la nostra llar comuna, és possible adoptar models diferents per aconseguir una veritable transformació, que realment escolti el clam de la terra i dels més pobres.

En els cinc anys transcorreguts des de la publicació de Laudato Si , les emissions de gasos d’efecte hivernacle han seguit augmentant, les espècies continuen desapareixent a un ritme sorprenent i les comunitats més vulnerables segueixen patint els efectes d’un planeta en crisi.

Viure l’Evangeli protegint la Creació

Càritas recorda en aquest aniversari de l’encíclica que la tasca de protegir la creació expressa els valors evangèlics essencials: honorar al nostre Creador i estimar-nos els uns als altres.

Tenir cura de la creació és també una forma de tenir cura dels nostres germans i germanes, ja que un clima canviant significa, per exemple, pluges impredictibles, tempestes més destructives i la propagació de mosquits. El que, al seu torn significa, més fam, més malalties, més migració i més conflictes.

Encara que el canvi climàtic afecta tots, són els pobres els que tenen menys recursos tant per prevenir com per recuperar-se de les seves devastadores conseqüències. Abordar la crisi del canvi climàtic és una forma fonamental de cuidar de totes les persones i, especialment, de “els més petits”.

Resposta de Càritas al canvi climàtic

Càritas s’esforça per ajudar en totes les regions de la planeta a les comunitats més vulnerables a adaptar-se al canvi climàtic, per tal de mantenir els seus mitjans de vida, prevenir i gestionar les catàstrofes mediambientals i acompanyar-les mentre denuncien les injustícies que afecten les seves vides i hàbitats.

Al mateix temps, la xarxa internacional de Càritas impulsa una activa tasca d’incidència política per garantir la protecció de les poblacions més vulnerables. Per a això, es porten les veus dels afectats pel canvi climàtic i els danys ambientals aparellats al mateix als fòrums internacionals d’alt nivell i cims climàtiques per assegurar-se que els responsables de la presa de decisions els escoltin i actuïn en conseqüència.

De manera concreta, Càritas ve exhortant de manera reiterada als líders governamentals de tots els països perquè implementin l’Acord de París i es promoguin condicions de justícia social, especialment per a les persones i comunitats més pobres i vulnerables, així com mesures fermes i sostenibles que assegurin la transició cap a economies netes i sostenibles amb baixes emissions de carboni.

Tot aquest compromís de la xarxa internacional de Càritas compta amb el suport actiu, tant en els aspectes organitzatius com econòmics, de Càritas Espanyola. Amb motiu de l’aniversari de Laudato Si, Càritas Internationalis ha preparat una relació [VEURE AQUÍ] dels projectes de lluita contra el canvi climàtic i en favor de la sostenibilitat mediambiental que actualment s’estan desenvolupant en els cinc continents.