06/10/2023

Un Treball Decent ha de ser un Treball Saludable

Aquest 7 d’octubre de 2023, les organitzacions que formem la iniciativa Església pel Treball Decent (ITD), unides a totes les persones treballadores del món, celebrem la Jornada Mundial pel Treball Decent amb l’objectiu de reivindicar el treball decent com a dret i per aconseguir el benestar de la comunitat. Reclamem la importància que “El treball és el gran tema”, mitjà imprescindible per al reconeixement de la sagrada dignitat de les persones, i tanmateix, sovint absent o precaritzat.

Des del 2015, aquesta iniciativa persegueix reivindicar el Treball Decent seguint les paraules del papa Francesc: “No hi ha pitjor pobresa material que la que no permet guanyar-se el pa i priva de la dignitat del treball” i l’objectiu número 8 de l’agenda 2030 de l’ONU: “Treball decent com l’oportunitat de dur a terme una activitat productiva que aporta un ingrés just, seguretat en el lloc de treball i protecció social per a les famílies”

El 2023 volem fer especial èmfasi en la importància que té la seguretat en els llocs de treball, d’acord amb el nostre lema d’enguany: “Un Treball Decent ha de ser un Treball Saludable”, perquè el treball no es pot considerar com un càstig per a les persones, sinó com diu el papa Francesc: “el treball és el que fa a l’home semblant a Déu,  perquè amb el treball l’home és un creador, és capaç de crear”[1]. Per això denunciem la situació precària de moltes persones treballadores del nostre país, centrant-nos en el fet que la sinistralitat a la feina augmenta en lloc de disminuir i aquesta trista xacra hem de denunciar-la. Amb motiu del 28 d’abril (Dia de la Seguretat i la Salut en el Treball), l’Església també va alçar la seva veu preocupada a través del document “Un treball que cuida” que indica “la falta de salut laboral com un problema social que requereix solucions col·lectives”. Exemples d’aquestes situacions:

• Especialment preocupant en els treballs feminitzats (neteja, cures, infermeria…) són els molts casos de càrregues esquelet-musculars, així com els problemes de salut mental que originen aquests treballs plantejats exclusivament des del punt de vista econòmic i no des de la perspectiva humana.
  • Milers de persones segueixen avui dia sense accés a feina, mentre les condicions precàries continuen instal·lades entre la classe treballadora, perpetuant la vulnerabilitat. Un informe elaborat per Esade denota aquesta preocupació pel benestar mental, com una de les causes prioritàries a l’hora d’abandonar un lloc de treball, seguida de la recerca de millora de condicions i les majors possibilitats de conciliació.

Per tot això, els moviments impulsors d’aquesta Iniciativa, continuem demandant una feina en què no es pateixi per la nostra salut, i exigim, juntament amb altres col·lectius de treballadors, la implantació i el compliment dels mitjans de prevenció de riscos laborals que defensin la vida dels treballadors/es. Així mateix, recordem un any més les reivindicacions de la humanització del treball, i demanem a les Institucions i Administracions un compromís de promoció del treball decent que eviti l’exclusió i la precarietat.

[1] Papa Francesc, homilia a santa Marta, 1 de maig de 2020