Noticia02/07/2025

LXXXIV Assemblea General de Càritas ret homenatge als seus voluntaris “per acollir milers de cors trencats per la DANA”

L’LXXXIV Assemblea General de Càritas, que es reuneix aquests dies a El Escorial, ha retut un homenatge especial a totes les persones voluntàries que, vuit mesos després, continuen acompanyant les víctimes de la DANA registrada l’octubre passat a València, Letur (Albacete), Mira (Conca), Màlaga i Jerez.

Gràcies a la seva valuosa entrega, les cinc Càritas afectades han aconseguit acompanyar més de 16.300 persones amb una inversió total de més de 10 milions d’euros.

L’acte, carregat d’emoció, va començar amb un vídeo que recordava al públic el que va passar aquells dies i posava en valor la tasca del voluntariat. L’emergència provocada per les greus inundacions va suposar un gran repte per a les Càritas més afectades, que van haver de gestionar per primera vegada una crisi humanitària de dimensions colossals.

La cerimònia va estar presidida per la secretària general, Natalia Peiro, i el president, Manuel Bretón, i va comptar amb la intervenció de diversos voluntaris i dels directors i secretaris generals de les cinc Càritas afectades: Rosa García (Albacete), Aurora Aranda (València), María Paz Ramírez (Conca), José Miguel Santos (Màlaga) i Milagros Díaz (Jerez).

“Som una gran família”

La primera a parlar va ser Aurora Aranda, directora de Càritas València, la regió més afectada per la tragèdia, amb més de 200 morts i grans pèrdues materials. Amb l’emoció a flor de pell, va destacar “el poder del voluntariat”. “Se’m posa la pell de gallina perquè els voluntaris tenen un gran valor”, va afirmar. Amb llàgrimes contingudes, va agrair el suport rebut per tota la xarxa de Càritas: “Som una gran família. Tots aquests mesos ens hem sentit acompanyats personalment, econòmicament i en la pregària”.

Milagros Díaz, secretària general de Càritas Jerez, va destacar que aquesta experiència ha suposat un creixement en la fe: “Mentre entrava l’aigua a les cases, també entrava l’esperança als cors”. Va afegir: “La resposta va ser immediata gràcies als voluntaris. Vam donar el que s’esperava de nosaltres: acollida, presència i acompanyament”.

Des de Càritas Conca, la seva secretària general, María Paz Ramírez, va afirmar que “Càritas i la parròquia han sortit reforçades” de l’emergència. “Hem estat els únics que hem visitat cadascuna de les 152 famílies afectades juntament amb el rector”.

Rosa García, directora de Càritas Albacete, va explicar que la DANA a Letur va suposar un aprenentatge i un canvi en la imatge de la institució, que va passar de ser finançada a ser finançadora. “Això ha tingut resistències, però hem ajudat famílies, empreses i petits negocis, i hem cofinançat un centre de dia per a gent gran”.

José Miguel Santos, director de Càritas Màlaga, va destacar que “en moments de dificultat i emergència, la unió de la confederació és molt necessària per donar suport a les persones en el seu patiment”.

“Un autèntic tsunami humà de solidaritat”

Un grup de voluntaris també va compartir com van viure aquells dies difícils i què ha significat per a ells la tasca d’aquests mesos. En el marc del Jubileu de l’Esperança, convocat pel Papa Francesc, van coincidir que el compromís de la comunitat cristiana ha estat un gran signe d’esperança.

Vicente Osca, director voluntari de Càritas Parroquial de Guadassuar (València), va descriure la tasca com “de màxima responsabilitat” per la confiança rebuda. “Va ser un autèntic tsunami humà de solidaritat. Gràcies a la generositat de milers de persones, Càritas continua acollint milers de cors trencats per la DANA”.

Unes 500 persones —193 encara actives— van col·laborar des de les comunitats parroquials de València. La solidaritat també es va fer sentir a Letur, Màlaga, Mira i Jerez.

“Un cop a l’estómac”

José Carlos Hernández, voluntari de Càritas Jerez, va recordar aquells dies com “un cop a l’estómac” que el va impulsar a actuar. “Va ser un ‘sí’ rotund, immediat. No podia quedar-me de braços plegats mentre la dignitat de tantes persones era arrossegada pel fang”.

Com a membre del voluntariat jove, va destacar que “la solidaritat no té data de caducitat; seguim acompanyant, estenent la mà a les víctimes de la DANA”.

Dies de lliurament i solidaritat

Julia Burguillos, directora voluntària de Càritas a Letur (Albacete), va ser testimoni directe de les conseqüències de les pluges que van causar sis morts. “Des del minut zero, Càritas va estar a primera línia. Vam actuar amb rapidesa, proximitat i organització”.

Francisca Rey Santiago, directora voluntària de Càritas a Benamargosa (Màlaga), va explicar com la crescuda del riu va inundar horts, cases i negocis. “Mai ens ho hauríem imaginat, però estem molt agraïts per l’ajuda rebuda”.

El president de Càritas Espanyola, Manuel Bretón, va tancar l’acte amb un missatge d’ànim: “Tots ells mereixen un agraïment i un reconeixement especial perquè van estar i continuen estant a primera línia. Cap de nosaltres ha triat néixer en la part bona del món, però des d’aquesta posició privilegiada tenim un paper important a fer. Gràcies, voluntaris!”