Entitats d’Església demanen l’aprovació d’una regularització extraordinària que posi al centre la dignitat de les persones migrants
Amb motiu de la 111a Jornada Mundial del Migrant i del Refugiat, considera urgent i necessària la ILP per promoure una convivència justa i solidària.
Cáritas Española, 1 d’octubre de 2025. La Xarxa d’Entitats per al Desenvolupament Solidari (XARXES), la Conferència Espanyola de Religiosos (CONFER), Càritas i el Departament de Migracions de la Conferència Episcopal Espanyola ve des del 2021 reclamant l’aprovació d’un procediment de regularització extraordinària de persones estrangeres a Espanya. Durant aquests anys hem liderat un diàleg polític que permetés l’aprovació de la ILP i, per tant, una regularització que cada cop és més urgent i necessària.
Fonament ètic i social
En el seu missatge amb motiu de la 111a Jornada Mundial del Migrant i del Refugiat, el Papa recorda que “ningú no ha de ser exclòs de la taula comuna de la humanitat” i que “l’acollida i la inclusió de les persones migrants són camí de pau i de bé comú”. Subratlla, a més, que, en un món enfosquit per guerres i injustícies, els migrants i refugiats s’erigeixen com a missatgers d’esperança. I ens recorda que “la seva presència ha de ser reconeguda i apreciada com una veritable benedicció divina” per a les nostrescomunitats.
Els bisbes de la Subcomissió Episcopal per a les Migracions i Mobilitat Humana senyalen també amb motiu d’aquesta Jornada que “els migrants estan revitalitzant amb la seva joventut, els seus valors, la seva feina, les seves vides, les seves famílies, la seva fe, els seus ideals, la realitat social i eclesial del nostre país… Tinguem aquesta mirada oberta per percebre així la seva riquesa i aportació”.
Des d’aquesta convicció cristiana i humanista, denunciem l’exclusió generada per la irregularitat administrativa i exigim mesures que restitueixin drets bàsics i promoguin una convivència justa i solidària.
La veu de l’Església en el Congrés
En la compareixença davant la Comissió de Treball i Migracions del Congrés, el passat 18 de juny, Càritas —en representació de XARXES, CONFER i el Departament de Migracions de la CEE— va defensar que la regularització extraordinària és un complement imprescindible al Reglament d’Estrangeria, en oferir resposta als que no es poden acollir a les vies ordinàries. Aleshores es va subratllar que no es tracta de privilegis, sinó de justícia, reconeixent la realitat de centenars de milers de persones que ja formen part activa de la nostra societat.
Ampli consens social
La Iniciativa Legislativa Popular (ILP) que impulsa aquesta regularització va ser avalada per més de 700.000 firmes ciutadanes i compta amb el suport transversal de moviments socials, organitzacions eclesials, sindicats i col·lectius professionals. Aquest consens reflecteix la creixent consciència que la irregularitat administrativa no només vulnera drets humans, sinó que també erosiona la cohesió social.