Noticia20/09/2022

La Taula del Tercer Sector i l’Aliança contra la Pobresa Energètica alerten de l’incompliment del conveni que regula la pobresa energètica

Les entitats i els moviments socials estan molt preocupades perquè no s’ha resolt encara el deute acumulat per les famílies durant el 2021.

La Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) han mostrat la seva preocupació per l’incompliment per part del Govern de la Generalitat dels compromisos adquirits en relació amb el conveni que regula la pobresa energètica, signat per la Generalitat de Catalunya i ENDESA.

Coincidint amb el primer aniversari de la signatura del conveni, l’APE i la Taula ja van advertir a finals de març que el conveni no s’havia desplegat com era necessari. Sis mesos després, la situació és malauradament la mateixa, excepte pel que fa al deute contret per les famílies vulnerabilitzades, que continua incrementant-se a l’espera que es posin els mecanismes que n’evitin l’acumulació.

Les trobades del grup de treball sobre el conveni, que inclou administracions (Generalitat, diputacions, AMB, entitats municipalistes i Ajuntament de Barcelona) i entitats (Taula i APE) són una bona mostra dels escassos avenços en la matèria. En aquest sentit, les dues entitats han advertit que, si la Generalitat segueix incomplint els compromisos adquirits, la seva participació a la propera reunió prevista per a mitjans de novembre i a les següents no està en cap cas garantida.

Gairebé un any i mig després de la seva firma, els quatre punts més importants de l’acord encara no s’han començat a aplicar de forma generalitzada, malgrat que la situació econòmica de les famílies catalanes ha empitjorat substancialment i els preus de l’energia segueixen extraordinàriament elevats:

• Deute acumulat per les famílies durant el 2021. El Departament de Drets Socials va comprometre’s en l’última trobada del grup de treball (principis de juny) a resoldre aquesta qüestió abans de les vacances d’estiu i que les famílies poguessin rebre la carta de condonació del deute durant el mes d’agost. No només no s’ha complert aquesta promesa sinó que existeixen seriosos dubtes que es pugui dur a terme abans que comenci l’hivern.
  • Fons d’atenció solidària. El mecanisme que haurà de servir per cobrir els futurs impagaments i que les famílies vulnerabilitzades catalanes no tornin a generar deute no es troba ni tan sols en una fase preliminar. Les últimes notícies que la Generalitat va traslladar al grup de treball és que hi hauria una primera proposta que es presentaria durant la trobada de novembre. En tot cas, l’eina no es podria posar en funcionament abans de 2023, quan es compliran dos anys des de la firma del conveni i ja s’haurà tornat a acumular el deute corresponent a l’any 2022.
  • Comptadors socials. La possibilitat d’instal·lar comptadors provisionals en llars vulnerabilitzades en situació d’ocupació en precari no s’ha aplicat de forma generalitzada des de l’entrada en vigor del conveni. L’última xifra era de 37 quan, en el cas de l’aigua, se n’han instal·lat un mínim de 914. Malgrat tractar-se d’una mesura imprescindible per garantir la dignitat de les famílies afectades i desincentivar les connexions irregulars i els riscos associats a aquestes, el Departament de Drets Socials mai l’ha considerada com una prioritat. ENDESA exigia un document extra aliè al que s’estableix en el conveni i el Departament no només ha acceptat aquesta imposició sinó que reclama que siguin els municipis qui n’assumeixin la responsabilitat.
  • Ampliació del conveni amb la resta d’empreses energètiques per arribar, com a mínim, al 85% de les llars catalanes. Cal recordar que l’acord signat només inclou les famílies que tinguin contracte amb ENDESA, per la qual cosa continua sent necessari estendre el seu contingut a la resta de companyies, tot començant per les dues més importants a Catalunya en nombre de clients: Naturgy i Endesa. Fins ara, no s’ha fet públic cap avenç en aquesta qüestió.

Davant d’aquesta situació, l’Aliança contra la Pobresa Energètica i la Taula del Tercer Sector Social han posat especial èmfasi a les conseqüències que totes les mesures contingudes al conveni no s’estiguin desenvolupant i aplicant com convindria, sobretot en aquest context de crisi socioeconòmica especialment greu i de preus de l’energia desbocats.

Segons l’última ‘Enquesta de Condicions de Vida 2021’ d’IDESCAT, publicada a l’inici de l’estiu, la pobresa i l’exclusió es manté a màxims històrics (26%) i respecte a l’any anterior empitjora el percentatge de famílies que no poden mantenir casa seva a una temperatura adequada (9,4% al 2020 vs. 15,9% al 2021) i el dels retards en el pagament de les despeses associades a l’habitatge (12,4% al 2020 vs. 13% al 2021). Malgrat totes les mesures aprovades pel Govern de l’Estat, els preus de l’energia segueixen a uns nivells inassumibles per a moltes llars i les entitats creuen que aquestes xifres poden empitjorar de cara a aquesta tardor i hivern.

Per aquest motiu, reclamen a la Generalitat de Catalunya i als Departaments implicats que prioritzin la qüestió i que, més enllà de paraules, puguin demostrar amb fets que s’està avançant en l’aplicació del conveni i que es compleixen els acords subscrits. Les famílies catalanes necessiten com més aviat millor que es resolgui la condonació del deute corresponent a 2021, la posada en marxa del Fons d’atenció solidària, la instal·lació de comptadors socials i l’ampliació del conveni a la resta d’empreses subministradores.