Noticia04/05/2021

«Església pel Treball Decent»: La pandèmia debilita el dret a la feina, el pacte social i la democràcia

Aquesta profunda crisi posa en relleu la necessitat d'un canvi de sistema productiu, basat en treballs que aportin valor

Sota el lema «Ara més que mai: Treball Decent!», la iniciativa Església pel Treball Decent, ha llançat un Manifest amb motiu del primer de Maig en què alerta de com l’impacte de la pandèmia està debilitant el dret al treball, i empobrint, precaritzant i descartant a milions de treballadores i treballadors, principalment dones i joves.

Les entitats d’inspiració cristiana que impulsen a Espanya aquesta iniciativa (Càritas, Conferència Espanyola de Religiosos CONFER, Germanor Obrera d’Acció Catòlica HOAC, Justícia i Pau, Joventut Estudiant Catòlica JEC i Joventut Obrera Cristiana JOC) adverteixen que aquest deteriorament provoca que “el dret a la feina estigui en risc, fet que suposa que el pacte social entri en crisi i, amb això, la pròpia democràcia “.

Per a Església pel Treball Decent, aquesta profunda crisi posa en relleu la necessitat d’un canvi de sistema productiu, basat en treballs que aportin valor, subjectes d’unes condicions laborals dignes, i on les persones estiguin en el centre. Les entitats consideren urgent subratllar, en aquest sentit, la importància de la feina com a activitat humana que fa créixer la dignitat de cada persona i de les seves famílies, alhora que participem en la cura del conjunt de la societat i del planeta.

El Manifest denuncia la destrucció en l’últim any de milers de llocs de treball i que molts dels ERTO posats en marxa s’hagin resolt amb acomiadaments. Així mateix, lamenten que les feines considerades essencials tampoc s’han vist reconegudes en una millora de les seves condicions i que les mesures de protecció social dissenyades per pal·liar els efectes de la crisi no han arribat a les persones que més ho necessiten, com tampoc ha passat amb el subsidi temporal previst per a les treballadores de la llar o l’ingrés mínim vital.

Una altra de les conseqüències socials de la pandèmia és l’agreujament de les condicions de pobresa entre la població migrant en situació administrativa irregular, on la desocupació i l’economia informal són majoritaris, sense possibilitat d’accés a sistema de protecció. Davant d’aquest panorama, Església pel Treball Decent insta “ara més que mai a adoptar les mesures necessàries per aconseguir que el treball decent sigui una realitat accessible per a tothom, amb condicions que permetin mantenir una vida digna i una protecció social que arribi a totes les persones que ho necessiten”.