Noticia16/04/2021

El Tercer Sector defensa davant Felip VI el reconeixement de drets com un «potent mecanisme» d’inclusió social

En una audiència de Rei a la Plataforma del Tercer Sector celebrat al Palau de la Zarzuela i a la qual ha acudit la Comissió Permanent.

Sa Majestat el Rei Felip VI ha rebut aquest matí en una audiència al Palau de la Zarzuela a la Plataforma del Tercer Sector (PTS), que representa gairebé 28.000 entitats socials.

En la trobada, l’entitat ha defensat el reconeixement de drets com un “potent mecanisme” d’inclusió social, al temps que ha manifestat que les ONG d’Acció Social exerceixen un paper “imprescindible” en el sistema de producció de benestar a Espanya.

Així ho ha traslladat el president de la Plataforma del Tercer Sector, Luciano Poyato, en la trobada en què a més han participat els membres de la Comissió Permanent, entre els quals es trobava Natalia Peiró, secretària general de Càritas Espanyola.

A la cita s’han presentat els principals èxits de la Plataforma, que es va constituir l’any 2012 per defensar a través d’una veu unitària dels drets i interessos de la ciutadania, i s’ha explicat que la pandèmia ha augmentat de manera exponencial les situacions de pobresa i exclusió, al temps que s’ha duplicat, i a vegades triplicades, les demandes de les mateixes ONG.

En aquest sentit, Poyato ha assegurat que el Tercer Sector està tenint un paper “fonamental” en aquesta crisi, ja que, gràcies a les seves estructures i xarxes, s’estan sostenint les necessitats dels col·lectius més vulnerables.

Cooperació i col·laboració

Durant el seu discurs, també ha defensat la necessitat de cooperar i col·laborar en la defensa dels drets socials de les persones, els drets a l’habitatge, l’educació, l’accessibilitat o la integració, per la qual ha subratllat la importància del diàleg i la interlocució amb els poders públics per assolir el preàmbul de la Constitució Espanyola que no és altre que ‘assegurar a totes les persones una digna qualitat de vida’.

“El que volem des del Tercer Sector és que les necessitats de les persones siguin ateses, que les polítiques públiques d’inclusió i cohesió social estiguin en un lloc prioritari de l’agenda, que cap persona es quedi enrere, i arribar allà on les institucions no ho fan”, ha indicat el president de la PTS.

A la cita també han intervingut els vicepresidents de Polítiques Socials Agenda 2030 i Assumptes Europeus, Carlos Susías; d’Impacte Social i Cohesió Interna, Natalia Peiró; de Finançament i Sostenibilitat, Leopoldo Pérez; de Plans Estratègics i Coordinació 0,7% de l’IRPF, Asunción Montero; i d’Agenda Social, Incidència Política i Diàleg Civil, Luis Cayo Pérez Bueno, els que han exposat els grans reptes als quals s’enfronta el Tercer Sector.

Així, han manifestat la necessitat d’avançar en matèria social, des d’una perspectiva transversal, per aconseguir un Estat de Benestar fort, equitatiu, igualitari i inclusiu en el qual ningú quedi enrere i han aprofitat per presentar l’agenda social del Tercer Sector, l’importància de la cohesió i enfortiment en l’àmbit estatal i territorial, així com els problemes de sostenibilitat i finançament a què s’enfronten per poder donar cobertura a tots els col·lectius que ho necessiten.

Finalment, els membres de la Comissió Permanent de la PTS han recordat la necessitat de poder participar en el nou període de programació dels fons europeus 2021-2027 i en altres vies que permetin seguir atenent amb la mateixa garantia i solvència.