Noticia24/10/2020

Dia de les Persones Sense Llar: Càritas denuncia que “no tenir casa mata”

S’estima que prop de 800.000 llars i 2,1 milions de persones pateixen situacions d’inseguretat en l’habitatge.

La celebració, en ple impacte social i sanitari de la pandèmia, del Dia de Persones Sense Llar, que va tenir lloc el 25 d’octubre, ha mostrat la realitat de moltes persones sense llar o de persones que viuen en infrahabitatges, llocs poc salubres i dignes per poder viure amb certa seguretat i per als que és una utopia poder adoptar les mesures de prevenció decretades per les administracions.

En aquest escenari d’extrema vulnerabilitat d’aquestes persones davant el virus, les entitats que impulsen la Campanya de Persones Sense Llar – CàritasFaciam (Federació d’Associacions i Centres d’Ajuda a Marginats), XAPSLL (Xarxa d’Atenció a Persones Sense Llar de Barcelona) i besteBI (Plataforma per l’Exclusió Residencial ia favor de les Persones Sense Llar de Bilbao) – han triat un missatge d’impacte per denunciar aquesta situació.

Amb el contundent lema “NO TENIR CASA MATA”, es vol cridar l’atenció dels poders públics i de la ciutadania sobre els efectes que la manca d’un habitatge adequat suposa per a milers de persones i famílies al nostre país, on s’estima que prop de 800.000 llars i 2,1 milions de persones pateixen situacions d’inseguretat en l’habitatge.

Càritas coneix de primera mà aquestes situacions de precarietat extrema gràcies a la feina d’acollida i suport que s’ofereix anualment a les gairebé 40.000 les persones en situació de sense llar acompanyades des dels projectes desenvolupats a tot el país pel conjunt de la Confederació.

Aquest any s’ha fet un pas més en la reivindicació que les entitats promotores de la jornada impulsa en els últims anys per exigir que es garanteixi el dret humà a l’habitatge i apel·lar al conjunt de la societat a preguntar-se com se senten sense habitatge i sense protecció les persones sense llar.

En el marc de la Campanya de Persones Sense Llar es demanda a les administracions públiques que garanteixin una vida digna per a tothom, recordant que l’habitatge és la primera barrera de protecció per preservar la salut, la vida i la dignitat. Al mateix temps, es llança una crida a la sensibilitat i veracitat dels mitjans de comunicació a l’hora d’informar sobre la situació real en què viuen les persones sense llar.

I al conjunt de la societat, les entitats convocants de la Jornada conviden a promoure i participar en espais de treball en xarxa amb altres entitats socials, i a vetllar per un sistema de protecció social fort que faciliti els processos d’inclusió, a més “d’avançar cap a una societat de les cures en la que com a comunitat recuperem com a valor principal la solidaritat, la justícia i l’empatia”.