Noticia22/09/2022

Càritas acompanya gairebé un milió de persones en més de 15 projectes de construcció de la pau

88 milions de persones a tot el món s'han vist obligades a abandonar les seves llars a causa de la guerra en el que va d'any

Més de 88 milions de persones a tot el món s’han vist obligades en el que va d’any a abandonar les seves llars a causa de la guerra. Des del 2008, els desplaçaments forçosos per culpa dels conflictes bèl·lics han augmentat un 64%. Tot i que la pau no és només però sí prioritàriament absència de guerra i de violència, la celebració aquest dimecres del Dia Internacional de la Pau ve indubtablement carregada de conflictes que es recrueixen, es cronifiquen i es renomenen.

Segons l’Informe Global Peace Index 2022, l’Afganistan continua sent el país menys pacífic del món per cinquè any consecutiu, seguit de Iemen, Síria, Rússia i Sudan del Sud. Els cinc països amb més deteriorament de la pau aquest 2022 van ser Rússia, Ucraïna, Guinea, Burkina Faso i Haití.

Una de les línies de treball prioritàries de Càritas és la construcció de la pau, als països esmentats anteriorment, però també en altres conflictes i crisis prolongades. Gràcies a la Xarxa Internacional de Càritas, present a més de 160 països, i amb profund arrelament, és possible desplegar la nostra acció en tres àmbits: prevenció de la violència, mediació en els conflictes i mitigació de l’ impacte humanitari en les víctimes.

Durant els dos últims anys, Càritas Espanyola ha aconseguit acompanyar gairebé un milió de persones a través de 15 projectes de construcció de pau a set països i amb un pressupost total d’1.254.712 euros.

“A Càritas entenem la pau no només com l’absència de guerra i violència. També com la convivència de tots els àmbits de la vida: social, polític, econòmic i mediambiental. Des d’aquest enfocament responem al desafiament de construcció de la pau en diferents àmbits i realitats que aborden el conjuntural i l’estructural”, explica Eva Cruz, directora de l’àrea de Cooperació Internacional de Càritas Espanyola.

Alguns dels països en els quals Càritas Espanyola desenvolupa projectes de construcció de la pau es troba Colòmbia. A la regió de Chocó, un dels departaments més afectats pel conflicte armat intern, Càritas ha contribuït en l’últim any a assegurar l’alimentació, l’accés a aigua i la higiene personal, l’atenció sanitària i el refugi temporal a 9.785 víctimes de la violència, així com a enfortir les seves capacitats d’autoprotecció davant els actors armats.

En aquesta mateixa línia, Càritas ha atès en l’últim any 1.017 famílies afectades pel conflicte a Síria en les governacions de Hama i Homs, a través d’ajudes econòmiques i distribució de kits d’higiene, a més d’afavorir l’accés a l’educació a 700 nens/es desplaçats per causa de la guerra.

Integració dels desplaçats

A Ucraïna, fins al moment, s’han distribuït 45.000 racions de menjars, 150.000 paquets de menjar, 290 persones han sigut beneficiàries d’ajudes econòmiques, 45.000 persones han accedit a aigua potable, 120.000 persones han sigut beneficiàries de kits d’higiene bàsica, i 151.000 famílies han rebut ajuda per a equipar les seues llars i fins i tot començar a restaurar-los en llocs alliberats per l’exèrcit.

Per a aquest any escolar, tant les Càritas de les ciutats de l’oest d’Ucraïna, com les dels països fronterers (Polònia, Moldàvia, Romania, Hongria, Eslovàquia) i altres afectats (Rep. Txeca i Bulgària), posaran en focus en la integració de refugiats i desplaçats en les comunitats d’acollida.

Càritas també dona suport a accions de mediació en conflictes: a República Democràtica del Congo, Càritas acompanya i forma líders comunitaris i voluntaris parroquials perquè promoguin el diàleg en comunitats amb presència d’actors armats. En l’últim any, aquests líders han dut a terme 7 accions de mediació comunitària dirigides a parar o prevenir enfrontaments entre grups armats, la qual cosa ha lliurat prop de 10.000 persones d’una situació de violència generalitzada en les seves comunitats.

Finalment, s’ acompanya les comunitats en la fase immediatament posterior a la situació de violència generalitzada, mitjançant accions de pedagogia per a la pau, la finalitat de la qual és aprofundir en la reconciliació i evitar una reactivació del conflicte: al Sudan del Sud l’ ajuda alimentària per a les poblacions que retornen als seus llocs d’ origen després de fugir-ne per la guerra civil,  s’ acompanya d’ accions facilitadores de la implementació dels acords de pau a nivell local en cinc diòcesis; se n’han beneficiat unes 13.000 persones

Càritas treballa per la pau també en temps aparentment pacífics, mitjançant la promoció de la transparència i el bon govern, a través de suport a missions d’observació electoral, sobretot en països africans com Malí i República Democràtica del Congo; o de l’ enfortiment de les capacitats de la societat civil per a la vida democràtica a Colòmbia.

Tota aquesta tasca es realitza en contextos de violència, on la mateixa Càritas (el seu personal i les seves oficines en terreny) són també víctimes d’amenaces, fustigacions, robatoris, etc. El cas més recent el trobem a Haití, on en els últims dies, tres oficines de Càritas han estat saquejades a les Cayes, Gonnaives i Port de Paix. No s’han produït danys personals, però es van emportar equips d’oficina, mobles i sacs de menjar. Càritas Espanyola treballa directament amb Càritas Les Cayes a través de dos projectes de seguretat alimentària i de recuperació de mitjans de vida de les famílies afectades pel terratrèmol del 2021.