EMERGENCIA

Càritas davant el coronavirus

Ajuda'ns a seguir atenent les persones més vulnerables.

Donar

De la crisi sanitària a la gestió d’una nova realitat

La pandèmia sanitària ens ha posicionat en un estat d’incertesa que requereix major creativitat i compromís. Sense haver paït de el tot el duel que ha significat aquesta experiència, s’instal·la una greu crisi social i econòmica que afecta cada dia a més persones.

Milers de gestos solidaris s’han mobilitzat per respondre a aquesta emergència global però ara tenim el repte de reconstruir la nostra comunitat, sostenir a les persones més fràgils i vulnerables, restaurar la convivència, el diàleg social i establir les bases d’un nou bé comú.

I només podrem aconseguir-ho si et sumes, perquè el poder de cada persona canvia la realitat i la transforma.

Actuació de Cáritas Española

El nostre objectiu és mantenir i reforçar els programes d’atenció a les persones més vulnerables davant l’efecte sanitari, social i econòmic d’aquesta emergència per coronavirus.

Increment de les peticions d’ajuda

El nombre de demandes d’ajut s’ha incrementat un 77% des que va començar la crisi, especialment les sol·licituds telefòniques, per xarxes socials i web.

Més persones ateses i més diners per cobrir necessitats bàsiques

Les demandes es centren en alimentació, habitatge, connexió i dispositius electrònics per a les classes on line, ajuda per a la realització de tràmits en línia i suport afectiu davant la solitud i incertesa.

Perfils similars, però amb un alt percentatge dels que mai abans havien anat a Càritas

Durant aquesta crisi, una de cada tres persones (33%) és nova o feia més d’un any que no anava buscant ajuda. I un 26% dels que han acudit a Càritas per aquesta crisi és la primera vegada que ho feien.

Persones sense llar

Hem adaptat els projectes per complir amb les mesures de confinament a el temps que augmenten les demandes d’atenció.

• Obertura de nous espais per a ús residencial (seminaris, pisos i concert amb hotels).
  • Ampliació d’horaris i serveis flexibilització dels temps d’estada.
  • Ajudes econòmiques.
  • Desenvolupament d’un pla de seguretat per a participants, treballadors i voluntaris i lliurament de material de protecció.

Famílies vulnerables

D’entre els 8,5 milions de persones es troben en exclusió social, hi ha un grup d’1,8 milions de persones que acumulen tal quantitat de problemes i necessitats que seran les primeres a notar l’aturada de la nostra economia. Per esmorteir els efectes de l’emergència per coronavirus els donem suport amb aquesta mesures.

• Cobertura de necessitats bàsiques i ajudes econòmiques.
  • Lliurament de càtering i medicaments a domicili.
  • Suport per al seguiment de el curs escolar amb equips i accés a internet.
  • Serveis d’assessorament telefònic.
  • Punts d’aigua en assentaments.

Gent gran

A més de l’alt risc que suposa per a la salut, l’emergència desencadena altres problemes relacionats amb l’aïllament, el canvi d’hàbits de vida, la soledat i la por a el contagi. Tant si viuen a casa com en una residència, reforcem els nostres serveis per acompanyar-los i millorar la seva situació.

• Acompanyament telefònic de el voluntariat.
  • Lliurament de menjars de càtering a domicili, facilitar la compra d’aliments i medicaments, recollida d’escombraries.
  • Suport per salvar la bretxa digital i superar la soledat.
  • Desinfecció de les residències.

Efectes de la crisi en les famílies que acompanyem

Un cop més la crisi no ha estat igual per a tots, els més fràgils han vist com més ràpidament i més intensament les seves condicions de vida empitjoraven, i en la majoria dels casos s’enfonsaven a l’perdre la feina que realitzaven, els minsos ingressos que tenien .

Les dificultats en l’habitatge, en la convivència i en les cures, l’eixamplament de la bretxa educativa i digital i els problemes de salut completen la mirada sobre l‘impacte que aquesta crisi ha portat a les famílies acompanyades per Càritas.

• Tres de cada deu llars no disposen ara mateix de cap ingrés.
  • La pobresa severa (menys de 370 € per a una persona i menys de 776 € per a dos adults i dos menors) s’ha incrementat un 30%.
  • Més de 700.000 persones acompanyades per Càritas, resideixen en llars sense diners per pagar habitatge ni subministraments.
  • El confinament ha dificultat la convivència i la conciliació de la vida laboral i familiar.
  • En un de cada tres llars ha baixat el rendiment escolar.

Coronavirus i pobresa

Càritas alerta dels efectes socials que aquesta emergència sanitària creada pel coronavirus pot produir en les famílies en situació de pobresa i exclusió que, segons dades de FOESSA és de 8,5 milions de persones, el 18,4% de la població espanyola.

Avalats per la nostra experiència d’acompanyament des de fa més de 70 anys a les persones excloses, urgim a Govern a respondre a aquesta emergència sanitària, econòmica i social amb mesures orientades a “no deixar ningú enrere“.

Crisi sanitària internacional

Transcorregudes diversos mesos de la crisi de l’coronavirus ningú posa en dubte ja que aquesta, és una crisi mundial, de la qual només podrem sortir amb anticossos de solidaritat global.

Caritas Española està responent també als riscos i als impactes que aquesta crisi provoca en els països més empobrits del nostre món, on les fragilitats en els seus sistemes sanitaris, econòmics i socials incrementen la vulnerabilitat de milions de persones.

Migrants, refugiats, desplaçats interns, nens, gent gran, famílies senceres no compten amb la possibilitat d’accés a la sanitat, ni a l’aigua potable, ni a mesures de protecció, alhora que vegada amenaça la seva seguretat alimentària i els seus ja de per si fràgils economies.

Per això al costat de les Càritas Locals i en coordinació amb la xarxa internacional estem posant en marxa plans de resposta que passen principalment per:

• Donar suport al aprovisionament de materials de protecció i accions de sensibilització i informació comunitàries sobre els riscos de la pandèmia i la seva prevenció.
  • Donar suport a programes d’aigua, sanejament i higiene.
  • Donar suport a programes de distribució o aporti en efectiu per a l’accés a aliments i subministraments bàsics, reforçant al seu torn programes de seguretat alimentària.
  • Donar suport a programes que mantinguin les possibilitats de generar ingressos en les famílies.
  • Donar suport a programes que generin cohesió social i solidaritat comunitària mentre s’aborden les perdudes i el sofriment.
  • Donar suport reforços en l’atenció de primera necessitat a persones desplaçades, migrants i refugiats.
Coneix en detall la nostra acció davant la pandèmia a l’Àfrica, Amèrica Llatina i Carib, Àsia
i Europa i Orient Mitjà.

Necessitem la teva ajuda urgent

O en el següent compte:

Caixabank ES69 2100 5000 5802 0008 9517

Gràcies per recolzar-nos en aquesta emergència