EMERGENCIA

Càritas davant el coronavirus

Ajuda'ns a seguir atenent les persones més vulnerables.

Donar

De la crisi sanitària a la gestió d’una nova realitat

La pandèmia sanitària ens ha posicionat en un estat d’incertesa que requereix major creativitat i compromís. Sense haver paït de el tot el duel que ha significat aquesta experiència, s’instal·la una greu crisi social i econòmica que afecta cada dia a més persones.

Milers de gestos solidaris s’han mobilitzat per respondre a aquesta emergència global però ara tenim el repte de reconstruir la nostra comunitat, sostenir a les persones més fràgils i vulnerables, restaurar la convivència, el diàleg social i establir les bases d’un nou bé comú.

I només podrem aconseguir-ho si et sumes, perquè el poder de cada persona canvia la realitat i la transforma.

Actuació de Cáritas Española

El nostre objectiu és mantenir i reforçar els programes d’atenció a les persones més vulnerables davant l’efecte sanitari, social i econòmic d’aquesta emergència per coronavirus.

Persones sense llar

Hem adaptat els projectes per complir amb les mesures de confinament a el temps que augmenten les demandes d’atenció.

• Obertura de nous espais per a ús residencial (seminaris, pisos).
  • Ampliación de horarios y servicios.
  • Flexibilització dels temps d’estada.
  • Concierto con hoteles.
  • Ajudes econòmiques.
  • Desenvolupament d’un pla de seguretat per a participants, treballadors i voluntaris.
  • Sol·licitud de material de protecció.
  • Recepció de derivacions dels centres públics.

Famílies vulnerables

D’entre els 8,5 milions de persones es troben en exclusió social, hi ha un grup d’1,8 milions de persones que acumulen tal quantitat de problemes i necessitats que seran les primeres a notar l’aturada de la nostra economia. Per esmorteir els efectes de l’emergència per coronavirus els donem suport amb aquesta mesures.

• Cobertura de necessitats bàsiques.
  • Ajudes econòmiques.
  • Lliurament de càtering i medicaments a domicili.
  • Suport per al seguiment de el curs escolar amb equips i accés a internet.
  • Serveis d’assessorament telefònic.
  • Establiment de serveis d’urgències.
  • Punts d’aigua en assentaments.
  • Tallers propis de confecció de mascaretes.

Gent gran

A més de l’alt risc que suposa per a la salut, l’emergència desencadena altres problemes relacionats amb l’aïllament, el canvi d’hàbits de vida, la soledat i la por a el contagi. Tant si viuen a casa com en una residència, reforcem els nostres serveis per acompanyar-los i millorar la seva situació.

• Les visites a domicili han estat substituïdes per acompanyament telefònic de el voluntariat.
  • Se segueixen mantenint alguns projectes de càtering a domicili en els quals s’han extremat les mesures higièniques i s’estan utilitzant vehicles isotèrmics.
  • Facilitar l’accés a l’alimentació (compra), farmàcia (recollida de medicació), recollida d’escombraries, càtering i bugaderia.
  • La bretxa digital suposa per a ells un repte i l’accés a les noves tecnologies és una oportunitat per mantenir el contacte amb famílies i éssers estimats, tant si compleixen l’aïllament al seu domicili o en una residència.
  • Desinfecció de les residències.
  • Necessitat de material preventiu i de seguretat, EPI i tests.
  • Ampliació del personal sociosanitari, no voluntariat.

Efectes de la crisi en les famílies que acompanyem

Un cop més la crisi no ha estat igual per a tots, els més fràgils han vist com més ràpidament i més intensament les seves condicions de vida empitjoraven, i en la majoria dels casos s’enfonsaven a l’perdre la feina que realitzaven, els minsos ingressos que tenien .

Les dificultats en l’habitatge, en la convivència i en les cures, l’eixamplament de la bretxa educativa i digital i els problemes de salut completen la mirada sobre l‘impacte que aquesta crisi ha portat a les famílies acompanyades per Càritas.

Tres de cada deu llars no disposen ara mateix de cap ingrés, aproximadament 450.000 persones que resideixen en llars acompanyats per Càritas no ingressen ni un sol euro a hores d’ara, el que representa un increment de l’136%.

La pobresa severa (menys de 370 € per a una persona i menys de 776 € per a dos adults i dos menors) s’ha incrementat un 30% i arriba a 1 milió de persones entre les famílies que Càritas acompanya.

Més de 700.000 persones acompanyades per Càritas, resideixen a Llars sense diners per pagar habitatge ni subministraments, i una de cada quatre famílies (24%) podria haver d’abandonar sumi habitatge, per desnonament o por Reduir costes.

El confinament ha dificultat la convivència i la conciliació de la vida laboral i familiar, augmentant els conflictes un 19% i fent-impossible compatibilitzar la feina amb la cura de menors.

En un de cada tres llars ha baixat el rendiment escolar i els estudiants han tingut dificultats per continuar des de casa, tant per la manca de dispositius i connexió com per dificultats personals.

La bretxa digital augmenta, més de 200.000 persones que resideixen al 14% de les llars acompanyats per Càritas no tenen Internet i prop de la meitat (46%) no saben fer tràmits administratius per aquesta via.

Es reforcen els llaços familiars, encara que aquests tenen cada vegada menys capacitat per brindar suport.

La crisi ha reforçat els llaços familiars i comunitaris. Tot i que s’ha reduït un 20% la capacitat de prestar ajuda a familiars o amics, s’ha enfortit les relacions en l’entorn familiar, els llaços d’amistat i les relacions de veïnatge.

Coronavirus i pobresa

Càritas alerta dels efectes socials que aquesta emergència sanitària creada pel coronavirus pot produir en les famílies en situació de pobresa i exclusió que, segons dades de FOESSA és de 8,5 milions de persones, el 18,4% de la població espanyola.

Avalats per la nostra experiència d’acompanyament des de fa més de 70 anys a les persones excloses, urgim a Govern a respondre a aquesta emergència sanitària, econòmica i social amb mesures orientades a “no deixar ningú enrere”.

Ocupació

Pròrrogues en la prestació per desocupació, flexibilitat per accedir-hi en cas de ERTE i ajudes per al sector de l’ocupació domèstica.

Habitatge

Suspensió de desnonaments al març i abril i mesures concretes per al suport a les persones sense llar.

Ingressos mínims

Prorrogar les rendes mínimes concedides i resoldre de forma urgent les que estan en curs.

Alimentació

Gestionar les ajudes previstes per l’absència de beques de menjador en forma de targetes bescanviables en supermercats i comerços d’alimentació.

Immigració

Pròrroga de les autoritzacions d’estrangeria, targetes de sol·licitants d’asil. Els joves tutelats que compleixin 18 anys han de poder romandre als centres per evitar anar al carrer.

Subministraments bàsics

Bo social elèctric i prohibició de tallar el subministrament energètic durant l’estat d’alarma igual que en situacions meteorològiques extremes.

Crisi sanitària internacional

Transcorregudes aquestes setmanes de la crisi del coronavirus, ja ningú posa en dubte que aquesta és una crisi mundial de la qual només podrem sortir amb anticossos de solidaritat global.

Cáritas Española està responent també als riscos i als impactes que aquesta crisi provoca en els països més empobrits del nostre món, on les fragilitats en els seus sistemes sanitaris, econòmics i socials incrementen la vulnerabilitat de milions de persones.

Migrants, refugiats, desplaçats interns, nens, gent gran, famílies senceres no compten amb la possibilitat d’accés a la sanitat, ni a l’aigua potable, ni a mesures de protecció, alhora que a la vegada amenaça la seva seguretat alimentària i els seus ja de per si fràgils economies.

Per això al costat de les Càritas Locals i en coordinació amb la xarxa internacional estem posant en marxa plans de resposta que passen principalment per:

• Donar suport al aprovisionament de materials de protecció i accions de sensibilització i informació comunitàries sobre els riscos de la pandèmia i la seva prevenció.
  • Donar suport a programes d’aigua, sanejament i higiene.
  • Donar suport a programes de distribució o aporti en efectiu per a l’accés a aliments i subministraments bàsics, reforçant al seu torn programes de seguretat alimentària.
  • Donar suport a programes que mantinguin les possibilitats de generar ingressos en les famílies.
  • Donar suport a programes que generin cohesió social i solidaritat comunitària mentre s’aborden les perdudes i el sofriment.
  • Donar suport a reforços en l’atenció de primera necessitat a persones desplaçades, migrants i refugiats.

Necessitem la teva ajuda urgent

O en el següent compte:

Caixabank ES69 2100 5000 5802 0008 9517

Gràcies per recolzar-nos en aquesta emergència

Contingut relacionat