14/09/2021

Els empresonats i exiliats de la Bíblia

El germà caputxí Jordi Cervera, diplomat en Ciències Empresarials, teòleg i professor de la Facultat de Teologia, ens ha regalat un llibre de butxaca que s’endinsa en els testimonis que van donar quinze empresonats (quatre a l’Antic Testament i onze al Nou Testament) i nou exiliats (cinc a l’Antic Testament i quatre al Nou Testament), explicant-nos les particularitats i moments històrics de les seves detencions o exilis.

El llibre ens endinsa en la vida de diferents protagonistes de la Bíblia, “un llibre sense data de caducitat perquè és un referent del passat, del present i del futur”. Per a l’autor, “la Bíblia defineix l’estil de vida i la creença dels qui l’escolten atents a la sinagoga, a l’església o centre de culte, o evoquen els seus personatges en la mesquita”. El llibre sant és “un far que il·lumina les peripècies humanes de qualsevol època i de qualsevol poble, sobretot en temps agitats”. “La Bíblia despulla hipocresies, proclama injustícies, desvetlla consciències, assenyala amb el dit l’arbitrarietat dels poderosos. Però sobretot, revela que tot forma part d’un misteriós projecte diví de plenitud, que s’imposa progressivament en la història humana”.

Rememorar històries d’exili com la de Josep, fill del patriarca Jacob, Moisés, Samsó, David o Elies, entre d’altres, és parlar d’injustícies, de lluita contra la opressió dels poderosos, de l’alliberament, de l’esperança en un Déu que sempre acompanya al seu poble.

Llegir les històries d’empresonats com els apòstols Pere, Pau, Esteve, Gaius, Aristac i Èpatres ens transporta a les vicissituds de les primeres comunitats cristianes: el nou model de vida, la transmissió de la fe, les persecucions i el martiri.

El conjunt d’històries de la Bíblia ens fa reflexionar sobre l’actualitat de situacions que pateixen actualment molts cristians d’arreu del món que, malgrat els maltractaments, les discriminacions, les tortures, donen testimoni d’una fe que es transmet de generació en generació.

CERVERA, Jordi (2021). Els empresonats i exiliats de la Bíblia. Col. El Gra de Blat, 239. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat