20/01/2023

Comunió amb l’Església a Jordània i a tota la Terra Santa

“Jesús se n’anà a les regions de Judea i de l’altra banda del Jordà. Altra vegada l’anà a trobar la gent” (Marc 10, 1).

Jordània és part integral de Terra Santa, com el lloc del baptisme del Senyor i l’inici del seu ministeri. La nostra presència va ser definida pel bisbe Jamal Daibes, Vicari patriarcal de Jordània, més que com un pelegrinatge, com una “visita de comunió” amb tots aquells que viuen aquí la seva fe cristiana.

Per tot el país hem estat rebuts per comunitats parroquials, moltes de les quals hem trobat plenes de vida. Com va assenyalar el Papa Francesc durant la seva visita a Jordània: “Les comunitats cristianes (…) presents en aquest país des dels temps apostòlics, contribueixen al bé comú de la societat de la qual formen part plenament” (24 de maig de 2014). Les escoles cristianes sobresurten com a lloc de creixement humà i d’encontre entre religions. Hem estat testimonis de la cura profètica que els cristians ofereixen a les persones amb discapacitat i les seves famílies.

Hem escoltat l’important paper que juguen els cristians en la construcció de ponts d’esperança entre comunitats. I ens hem trobat amb molts joves cristians que, tot i enfrontar-se a desafiaments socials i econòmics importants, continuen fermament compromesos amb el creixement, tant de l’Església com de la societat.

Encoratgem els pelegrins dels nostres diferents països a venir i trobar-se amb aquestes comunitats cristianes, així com a visitar els importants llocs sagrats de Jordània. Pregar i aprendre dels cristians del país, les seves “pedres vives”, servirà per a enfortir i expandir la pròpia fe dels pelegrins.

Com en viatges anteriors de la Coordinadora de Terra Santa a Jordània, hem estat testimonis dels esforços incansables i vitals de persones inspirades per l’Evangeli per tal de defensar la dignitat de la persona i els drets humans. El compromís més destacat és el suport als qui fugen de la violència a l’Iraq, Síria i el Iemen, a través de l’ajut per a l’allotjament, la capacitació, els serveis mèdics, l’atenció pastoral i el suport legal.

Jordània alberga avui més persones desplaçades que gairebé qualsevol altre país. Els iraquians amb els qui ens hem reunit tenen pocs desitjos de tornar a casa, a causa de la contínua inseguretat i la manca d’oportunitats. Animem a tractar dignament tots aquells que busquen refugi aquí, especialment en l’accés a l’atenció mèdica i en el dret al treball. També reconeixem la pressió que recau sobre les comunitats locals que han acollit les persones però que no tenen els recursos necessaris per a satisfer les seves necessitats, especialment donada la situació econòmica i els alts nivells de desocupació. És imperatiu que els nostres propis països exerceixin el seu paper per alleujar la pressió sobre el poble de Jordània, augmentant l’assistència humanitària sobre el terreny i oferint una acollida més àmplia als propis refugiats.

Sovint hem escoltat l’alta estima que es té a la Família Reial Haixemita com a pacificadora i promotora del diàleg interreligiós. Ens va cridar l´atenció el respecte per la dignitat humana que hem presenciat a Jordània i el nombre elevat de cristians que valoren la seguretat que el país els ofereix. Això contrasta amb les creixents violacions contra la dignitat humana en altres parts de Terra Santa.

Compartim les profundes preocupacions expressades pels Bisbes catòlics locals, en el seu missatge recent d’Advent (12 de desembre de 2022), sobre les amenaces a la convivència pacífica a Israel, l’agreujament de la violència a Cisjordània, el creixement sostingut dels assentaments contrari al dret internacional i el nombre més gran de palestins morts durant més de vint anys. Ens fem ressò de la crida dels líders de l’Església a obrir un procés de pau genuí, arrelat en el dret internacional, perquè es concedeixi la llibertat al poble palestí i perquè es respecti la igualtat de drets de totes les comunitats.

Des del Mont Nebo, on Moisès va veure per primera vegada la Terra Promesa, contemplem ara una terra profundament dividida; i guardem en els nostres cors totes les persones amb qui ens hem trobat, que anhelen un futur millor per a ells, les seves famílies i els seus països d’origen. Hem recordat el missatge del Papa Benet XVI en aquest lloc: “La memòria de Moisès ens convida a ‘aixecar la mirada’ per abraçar amb gratitud no només les meravelles de Déu en el passat, sinó també per mirar amb fe i esperança el futur que Ell ens ofereix a nosaltres i al nostre món” (9 de maig de 2009).

Ens comprometem a continuar pregant i advocant per les nostres germanes i germans a Jordània, Palestina, Israel i tota la regió, confiant en la promesa de Déu per a tots els qui habiten en aquesta Terra.

Amman (Jordània), 19 de gener de 2023.