04/05/2021

Adéu, Arcadi, adéu!

Fa uns dies donàvem l’últim adéu al mestre i company Arcadi Oliveres, un dels nostres grans referents en la lluita per la pau i pels drets humans.

Som molts els qui vam tenir l’oportunitat de conèixer-te personalment, gaudir de les teves reflexions i compartir breus moments en el teu camí.

De tu, se n’ha parlat i se’n parlarà sempre perquè has fet història del nostre país, però sobretot perquè has fet estada en els nostres cors.

Incombustible professor, home de pau, amb el teu posat humil i amb la teva saviesa conqueries les nostres ànimes. De tu sempre direm bondats i potser una petita manera de recordar-te és fer-ho a través de la difusió dels teus ideals; és dir quatre mots de la teva darrera obra pòstuma: Paraules de l’Arcadi. Què hem aprés del món i com podem acturar, publicat per Angle Editorial.

Sempre demòcrata: La “democràcia per mi va unida a poble, a col·lectivitat, a participació, a legitimitat”. Tant que ens va costar, “la democràcia és també molt i molt fràgil, i sovint més aparent que real, i que per això cal enfortir-la”. “I la democràcia es construeix exercint-la”. “No hem de deixar de lluitar per aquesta democràcia”, tot tenint en compte que “no hi ha democràcia sense independència dels poders fàctics”.

Anticapitalista, altermundista: En els seus cursos, seminaris i conferències sempre has repetit que “cal abolir el capitalisme, perquè crec que és un sistema pervers que mata vides. I tot el planeta”. Com ens recorden les teves paraules les del papa Francesc: “Aquesta economia mata”.

El capitalisme, un sistema omnipresent i explotador contra el qual sovint podem perdre l’esperança d’erradicar-lo. No defallim! Sempre ens has parlat dels tres grans mites del capitalisme: “que el mercat és lliure, que la borsa és el reflex de la situació econòmica i que el creixement és il·limitat”; de les escletxes del sistema i de les propostes alternatives.

Consumidor responsable fins als petits detalls perquè “el consum responsable ha de ser un consum conscient, i amb cada nova actitud que no afavoreixi empreses criminals anirem afeblint el sistema depredador”.

Desobedient, sempre crític amb regulacions imposades i injustes, has estat dins una minoria de ciutadans de Catalunya que has fet objecció fiscal.

“Aporofílic”. Per a tu “parlem de racisme i xenofòbia, però crec que es parla poc d’aporofòbia, aquest terme que s’empra per expressar el rebuig i la por cap a la pobresa i cap a les persones pobres”. En aquest sentit, podríem dir que ets “aporofílic”, fent teu el missatge de Jesucrist i la seva opció preferencial pels pobres.

Ecologista premonitori: “Fa temps ja havíem necessitats tres planetes si tothom hagués volgut viure con la mitjana d’una persona europea”. “Hem actuat sense reflexió”. Ens mostres la teva preocupació i, en aquest cas ets inusualment pessimista: “Crec que fins que el planeta no estigui en coma absolut, no passarà res…”.

Pacifista convençut: “Apostar pel pacifisme és apostar per una manera de viure no-violenta i que fomenti els vincles, la comprensió, la tolerància i tants altres valors”.

I com a home d’idees, però també d’acció, ens deixes una idea radical: “No podem dir «no a la guerra» i obrir un pla de pensions”… Qui tingui orelles, que escolti!

Polític “des de fora”, militant en la perifèria política i en els moviments socials.

Somiador d’una Europa més solidària, d’una societat més lliure, sense presos polítics; de l’abolició de la monarquia; d’un nou sistema de relacions internacionals; de la supressió dels exèrcits i de les guerres; d’altres maneres de conciliar la vida; de l’educació com a “palanca i el pilar que tot permetre accionar el canvi”.

Home d’esperança. Davant la incertesa, dels dubtes, del desencís, del defalliment aixeques la teva veu i ens esperones: “Tenim prou capacitat tècnica, humana i estadística per assolir totes aquelles condicions mínimes que l’ONU ens ha dit tants cops, i per tirar-les endavant ara mateix. Només falta voluntat. Voluntat generalitzada i voluntat individual per combatre l’egoisme i caminar cap a una dignitat global”. Amén!